فضاپیمای کرو ۷ ناسا به همراه 4 فضانورد از 4 کشور مختلف در تاریخ 23 اوت 2023 از مرکر فضایی کندی در فلوریدا به ایستگاه بین المللی فضا پرتاب شد. ماموریت این فضانوردان حدود شش ماه در فضا به طول خواهد انجامید. فرماندهی این ماموریت به عهده یاسمن مقبلی فضانورد ایرانی_آمریکایی می باشد.

سفر فضایی یاسمن مقبلی
یاسمن مقبلی؛ فضانورد ناسا و فرمانده ماموریت، آندریاس موگنسن؛ فضانورد آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا؛ فضانورد آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و کنستانتین بوریسوف؛ فضانورد آژانس فضایی روسکاسموس روسیه از فضانوردان ماموریت کرو 7 می باشند.


هدف از این سفر فضایی چه خواهد بود؟

سفر فضایی یاسمن مقبلی
این فضانوردان به مدت 6 ماه به انجام آزمایش های علمی مختلف در فضا خواهند پرداخت. ماموریت کرو 7 به عنوان هفتمین ماموریت سرنشین دار توسط SpaceX برای ناسا انجام شد.
در این مدت بیش از 200 آزمایش علمی توسط فضانوردان، برای آماده شدن برای ماموریت های ماه، مریخ و فراتر از آن انجام خواهد گرفت. علاوه بر آن تحقیقات علمی بسیاری انجام خواهد گرفت که قطعا دروازه های جدیدی از علم را به روی بشر خواهد گسترانید و اکتشافات جدیدی صورت خواهد گرفت.

سفر فضایی یاسمن مقبلی

در اینجا قصد داریم به معرفی یاسمن مقبلی این فضانورد ایرانی_ آمریکایی بپردازیم و برخی از وظایف او را به عنوان فرمانده این ماموریت فضایی برای شما شرح دهیم.
یاسمن مقبلی در 24 ژوئن 1983(3 تیر 1362) در بادنائوهایم در آلمان غربی دیده به جهان گشود. مادر ایشان فرشته و پدرشان کامی مقبلی، بعد از انقلاب 1357 از ایران خارج شدند. یاسمن مقبلی دوران دانش‌آموزی خود را، در دوره ی آکادمی پیشرفته ی فضایی در کمپ فضایی هانتسویل آلاباما گذراند. 
یاسمن مقبلی مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی هوافضا با فناوری اطلاعات از موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج و کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را از مدرسه عالی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اخذ کرده است. وی همچنین برای مدتی عضو تیم والیبال، بسکتبال و لاکراس دانشگاه خود بوده است.
در ژوئن 2017 مقبلی به عنوان یکی از اعضای گروه 22 فضانوردان ناسا انتخاب شد و دوره آموزشی 2 ساله وی آغاز شد. مقبلی به همراه چهار زن و هفت مرد دیگر از میان ۱۸ هزار فرد داوطلب برای شرکت در این دوره، انتخاب شده‌ بود.
در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد که یاسمن مقبلی این بانوی توانمند، به عنوان نخستین فضانورد زن برای فرستادن بر روی ماه تربیت خواهد شد.
یاسمن مقبلی صاحب دو فرزند می باشد. وی همچنین در وبستر تگزاس زندگی می‌کند. بدون شک این بانوی پرتلاش الگوی بسیاری از بانوان سراسر دنیا خواهد بود.


وظایف یاسمن مقبلی در ماموریت فضایی:

سفر فضایی یاسمن مقبلی
نظارت برعملیات پرتاب فضاپیما و بازگشت آن، انجام آزمایش های گوناگون برای بررسی اثرات بی وزنی بر رشد سلول های بنیادی و نحوه رشد گیاهان در شرایط بی وزنی، آموزش فضانوردان جدید و تعمیر و نگهداری تجهیزات ایستگاه فضایی از وظایف یاسمن مقبلی در این ماموریت خواهد بود.
قطعا این ماموریت های فضایی مقدمه ای بر ماموریت اعزام انسان به ماه و مریخ خواهند بود، که در اواخر سال 2024 آغاز خواهند شد.