پرکردن اوقات فراغت کودکان به شیوه های مفید و تاثیرگذار مسئله ای است که والدین آگاه توجه ویژه ای به آن خواهند داشت. قطعا نحوه فعالیت هایی که کودکان در اوقات فراغت خود انجام می دهند، در شکل گیری شخصیت آن ها تاثیر گذار خواهد بود. برای اینکه کودک بتواند از اوقات فراغتش نهایت بهره را ببرد و برایش سرگرم کننده و لذت بخش باشد؛ پدر و مادر باید از قبل برای آن برنامه ریزی مناسبی انجام دهند. توجه فرمایید هنگام برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکانتان، علایق آن ها را در نظر بگیرید و بدانید انجام چه کارهایی علاوه بر اینکه مفید خواهند بود، به آنها لذت بیشتری خواهد داد.

فعالیت های مفید برای اوقات فراغت کودکان
برنامه ریزی پدر و مادر به گونه ای باشد که نه تنها سبب استرس و اضطراب کودک نشود بلکه موجب بهبود فرآیند تحول روان شناختی و جسمانی آن ها نیز باشد.
پرکردن اوقات فراغت کودکان حتما نیازمند هزینه های هنگفت نخواهد بود. قطعا با روش های ساده و در عین حال خلاقانه می توان لحظات شادی را برای کودکان به وجود آورد. اصرارهای مکرر والدین و نادیده گرفتن علایق فرزندانشان  در این موارد ممکن است پیامد های نا خوشایندی را به همراه داشته باشد و اثرات نامطلوبی را به جا بگذارد.
یکی از راه های پرکردن اوقات فراغت، حضور در کلاس های متنوع خواهد بود. کلاس هایی که بتواند روابط اجتماعی کودک را بهبود بخشد و موجب تقویت اعتماد به نفس آن ها شود و همچنین آن ها را از انزوا، بی تحرکی، کسالت و درون گرایی دور کند.

فعالیت های مفید برای اوقات فراغت کودکان
انتخاب کلاس های مناسب می تواند در شکل گیری استعدادهای فرزندان و رشد و شکوفایی آن ها موثر واقع شود.
کودکتان را در برخی کارهای خانه مشارکت دهید و از آن ها بخواهید به شما کمک کنند. مثلا هنگام غذا درست کردن و یا پختن کیک اجازه دهید به شما در انجام برخی کارهای آماده سازی کمک کنند.
کشیدن نقاشی و طراحی و درست کردن کاردستی یکی دیگر از فعالیت های جذاب برای کودکان می تواند باشد. کودکان در هر سنی از کشیدن نقاشی لذت خواهند برد.
اوقاتی را برای انجام ورزش و فعالیت در محیط بیرون از منزل با کودکتان اختصاص دهید. اسکیت، دوچرخه و ابزاری نظیر این ها می تواند علاوه بر ایجاد شادی و نشاط در فرزندان، سبب تحرک و پویایی آن ها نیز شود.
بازی هایی نظیر پازل، منچ و مارپله، خمیربازی، شطرنج، دوز و دبرنا و… علاوه بر اینکه بسیار سرگرم کننده و شادی بخش هستند می توانند موجب تقویت هوش کودکان نیز شوند.
تماشای کارتون و انیمیشن های متناسب با سن کودکان می تواند یکی دیگر از راه های پر کردن اوقات فراغت آن ها باشد.

فعالیت های مفید برای اوقات فراغت کودکان
خواندن کتاب های داستان برای آن ها می تواند بسیار مفید و آموزنده نیز باشد.
اگرچه زندگی های آپارتمان نشینی محدودیت های بسیاری برای کودکان به وجود آورده است، ولی قطعا راه های بسیاری وجود دارد تا کودکان بتوانند اوقات خود را به بهترین شکل بگذرانند و لحظات خوشی را تجربه کنند. اوقات فراغت برای کودکان فرصت مناسبی است که بتوانند تجربه های جدیدی را کسب کنند، با دنیای اطرافشان در تعامل باشند و همچنین روابط اجتماعی خود را بهبود بخشند.